Naukowe odkrycie stało się podstawą do opracowania przez prof. Jagodę Cieszyńską metody czytania.

Nauka czytania sylabami, czyli krakowska szkoła czytania.

Metoda Krakowska uczenia czytania

Czy wiesz, że dziecko zaczyna mówienie nie od głosek, ale od sylab. Dlaczego? Bo pojedyncze litery nie mają konkretnego znaczenia. Dopiero ułożone w sylaby lub wyrazy zaczynają coś znaczyć. Dzieci dużo łatwiej uczą się sylab niż liter. Właśnie to naukowe odkrycie stało się podstawą do opracowania przez prof. Jagodę Cieszyńską tzw. „krakowskiej metody uczenia czytania”. Zobacz, na czym polega metoda sylabowa i jakie są jej zalety.

Nauka czytania sylabami, czyli krakowska szkoła czytania

Metoda krakowska (jej profesjonalna nazwa to „Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania”) polega na tym, że dziecko uczy się najpierw sylab, a nie poszczególnych liter. Krakowska metoda czytania (zwana też sylabową) jest elementem terapii neurobiologicznej, która stymuluje wszystkie funkcje poznawcze u dziecka. Jest to przede wszystkim stymulacja rozwoju dzieci autystycznych czy zagrożonych dysleksją. Jednak, jak twierdzi jej twórczyni, Jagoda Cieszyńska, metoda sylabowa jest przeznaczona dla wszystkich dzieci.Metoda krakowska oparta na wspomaganiu pracy lewej półkuli mózgowej (sekwencyjnej) i wykorzystaniu zdolności symultanicznych prawej półkuli. Co to oznacza? Prawa półkula działa symultanicznie, czyli globalnie (całościowo). Odpowiada za to, jak postrzegamy świat, szuka podobieństw między rzeczami i zjawiskami. Lewa półkula działa w sposób sekwencyjny, czyli analizuje różnice. Obecnie, dzieci otoczone komputerami, smartfonami, widzą świat obrazkowo, symultanicznie. Opóźnia to rozwój lewej półkuli mózgu. Metoda krakowska zakłada współpracę obu półkul mózgu, z naciskiem właśnie na lewą półkulę.

Jak to się ma do czytania? Kiedy dziecko ma wyćwiczoną tylko prawą półkulę, to w zasadzie nie zauważy różnicy między literami: „a” i „ą”. Dzieci nie potrafią też czytać ze zrozumieniem. Dlatego tak ważne jest, żeby dziecko miało rozwinięte obydwie półkule. A czytanie sylabowe stymuluje pracę obydwu półkul.  Metoda krakowska to niezwykle efektywna terapia mowy dzieci z autyzmem i innymi niepełnosprawnościami.