Aby efektywnie się komunikować potrzebujemy przyswoić szereg bazowych umiejętności- wspólne pole uwagi, koncentracja na innej osobie, kontakt wzrokowy, naśladowanie i umiejętność naprzemiennej interakcji. Dzisiaj wpis o świetnej metodzie wspierającej wszystkie te aspekty-Attention Autism.
Program Attention Autism został opracowany przez charyzmatyczną Ginę Davis w Wielkiej Brytanii. Z samą autorką i jej działaniami spotkałam się na konferencji Autyzm.Interakcje-Porozumienie-Dialog w 2013 roku.
Nasi terapeuci zdobyli certyfikat szkolenia z samą Celiną Twardysz.
Attention Autism. Co to?
Program skierowany czy nastawiony jest przede wszystkim dla dzieci ze spektrum, jednak można go wykorzystywać w pracy z dziećmi z innymi zaburzeniami. Co bardzo istotne skupia się na pracy w grupach i jak się okazuje to działa i przynosi niesamowite efekty. Jednak można go też wykorzystać w pracy indywidualnej.
Program składa się z 4 poziomów:
1-Wiaderko-skupienie uwagi
Terapeuta ma wiaderko z pokrywką, pudełko, walizkę, cokolwiek, co można zamknąć. W środku znajdują się zabawki, ale to muszą być zabawki atrakcyjne, ciekawe, przyciągające uwagę dziecka- świecące okulary, gadająca zabawka, pękający balon- to jest to! siedząc na środku prezentuje je swoim obserwatorom. Etap wiaderka to ok.5-6 tyg. chyba, że dzieci wcześniej będą gotowe na kolejny krok.
2- Budowanie uwagi
Na drugim poziomie staramy się utrzymać koncentrację uwagi. Dobieramy aktywności, które są już nieco dłuższe-sypanie mąki, soli, cukru, piasku, pisanie w nich, rysowanie, wspaniałe pianka do golenia i mnóstwo jej zastosowań itd. W zasadzie ogranicza nas tylko wyobraźnia. Na tym etapie, jak na każdym innymi należy pamiętać, że ma to być coś łatwego, dającego dużo frajdy i trwającego niezbyt długo, aby nasi obserwatorzy się nie znudzili.
3- Gra grupowa (zmiana)
Na tym poziomie aktywność jest tak dobierana, aby po jej zaprezentowaniu dziecko także mogło ją wykonać. Na tym etapie dziecko uczy się przenoszenia koncentracji uwagi, czeka na swoją kolej, bierze udział w zadaniu, gdy przyjdzie na niego czas, a następnie wraca do grupy i obserwuje kolegów bawiących się na środku. Co najfajniejsze jest zapraszamy do wspólnej zabawy. Dziecko ma prawo odmówić, a my szanujemy jego wybór.
4- Zajęcia przy stoliku (przejście)
Poziom czwarty to prezentacja aktywności przez terapeutę, następnie każde dziecko otrzymuje swoje pudełko z zadaniem. Ma podejść do stolika, wykonać zadanie, posprzątać i wrócić na środek oddając swoje pudełko, a następnie skupić uwagę na świętowaniu sukcesu i zakończeniu zajęć. Zadania mogą być zróżnicowane w zależności od możliwości dziecka.
Attention Autism to przede wszystkim dobra zabawa, dużo uśmiechu, angażujące aktywności dające mnóstwo przyjemności i dobrych wspomnień. Proste zabawy z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku oraz aktywności odpowiednio zaaranżowane, dające dużo radości. Program daje dużą dowolność i elastyczność w działaniu, nie ma tu żadnych wytycznych, tabelek i twardych zasad, których trzeba przestrzegać, bo inaczej wszystko na nic. Może z wyjątkiem tego, że:
Wraz z dziećmi w grupie jest tzw. „model”, czyli osoba dorosła, która swoim zachowaniem modeluje prawidłowe zachowanie podczas zajęć oraz wspiera osobę prowadzącą zajęcia.